een winkeltje meer of minder

In het midden van het land heeft een middelgrote gemeente jaren geleden een nieuwe wijk uit de grond gestampt. Een Vinex-wijk. De wijk ging in 2001 moeizaam van start. Als één van de eerste lichting-bewoners was er in die tijd helemaal niets, geen winkel, geen station, geen weg, geen beloofd snel internet, ja zelfs de stroom viel vaak weg.
Maar door de jaren heen kwamen er meer huizen, meer mensen, meer verkeer. De huizen bleken minder gevarieerd dan voorgenomen, de economische crisis sloeg toe en de futuristische huizen werden ingeruild voor de makkelijk verkoopbare jaren 30 look-a-likes.
Prima, het wandelrondje door de wijk werd alleen maar groter en er verscheen een zelfbouw supermarkt, een snackboer, een treinstation. En vooral, meer mensen.

Nu in 2014 is de wijk nog lang niet af. Her en der worden woningprojectjes gedaan, als er geld is gaan we bouwen. Er zullen nu ongeveer twintigduizend mensen wonen. Met anderhalf winkelcentrum, buslijnen, bouwmarkten en supermarkten.
Maar helaas bestaat er geen ontevredener volk dan Vathorsters. Er is geen enkele Vinex wijk in Nederland op te noemen waar de voorzieningen zo uitgebreid zijn als in deze wijk. En toch blijven (enkele) bewoners zeiken en zeuren.
Met name de afwezigheid van een enkele essentiele winkel lijkt een groot probleem. Zijn er op de vierkante kilometer 3 supermarkten, dat is niet genoeg. Meer supermarkten. Niet te vergeten het jarenlange huilie huilie om een weekmarkt. Restaurants verdwijnen, nee er moet een restaurant bij. Teveel winkels van hetzelfde? Juist goed, gezonde concurrentie en laat de een zich onderscheiden van de ander. Een supermarkt-keten heeft in het Vathorstse te lang het alleen recht gehad (met hun sub winkels in drank en drogisterij).
Waarom niet een initiatief toejuichen? Waarom gelijk je beklag doen bij en op de feezboek pagina van betreffende winkelcentrum?

De mensen met al die ideeën moeten zelf maar eens de stoute schoenen aan trekken en net als de andere startende winkeliers zelf hun droomwinkel beginnen. Franchise houders genoeg gevraagd en gezocht, ook voor de Lidl, Action, of start je eigen lingerie-winkel. En ondervind aan de lijve of aan jouw briljante idee ‘behoefte’ is.
Beter is het af te vragen waarom er zo weinig winkelplezier voor onze welgestelde, in leasebakken rondrijdende en met onderwaterhuizen verkerende hipsters. Het antwoord ligt natuurlijk in handen van het Onbekwaam Bestuur Vathorst, door de winkels veel te duur te laten verhuren door vastgoedontwikkelaars.
Liever geeft het OBV centjes uit aan kunstwerken waar niemand op zit te wachten, het niet uitoefenen van al die beloften die gedaan zijn in het verleden en het uitvoeren van hun dubbele agenda.

Wat mij elke keer verbaasd is het gebrek aan zelfreflectie of gewoon simpel common sense. De sociale media is een afvalputje waar je je gal gratis voor niets kunt spuwen. Gratis bestaat niet, Feezboek weet je locatie precies te achterhalen. (http://on.fb.me/1xrQSDR)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *