ov-chip gemak?

Na een jaar treinen vindt de NS het nodig mij te verblijden met een nieuw plastic kaartje
met daarop de datum van het volgende jaar. Weer een jaar fijn treinen met mijn vrienden van het Spoor. Inmiddels ben ik gewend geraakt aan de dagelijkse stress van: rijdt dat kreng, rijdt dat kreng op tijd, hoeveel zwartrijders tel ik vandaag, hoe gevat doet de conducteur vandaag? Al deze levensvragen, ik ken ze , ik weet ze, ik neem het mee.
Dat plastic kaartje van de NS, met mijn naam, foto en traject daar gaat het om. Dat kaartje kan veel meer, weet ik inmiddels. Ik kan het ook als OV kaart gebruiken om, jawel, met de bus of metro reizen.
Dat mijn jaartrajectkaart gelijk ook op de OV- paal van de bus gedrukt kan worden is natuurlijk het ultieme klantvriendelijke item van de moderne tijd zijn. Zou je denken.

Helaas. We leven in Nederland waarbij wij alles ‘samen doen’ maar toch lekker apart. Om de
kaart voor de bus gereed te maken is niet zo moeilijk. Het is alleen jammer dat er één menselijk factor inzit; de medewerksters van het NS service punt te Hilversum.

Dus moet ik mijn nieuwe jaarkaart OV-Chip gereed krijgen. Daar adverteert de NS mee, zo geregeld! Echter, mijn oude kaart heeft nog saldo. Mag ik overzetten. Op de vroege ochtend ga ik naar de dame van de Hilversumse NS service-balie. Daar waar het woord ‘vriendelijkheid’ al jaren geleden verdwenen is, heb ik ervaren..  De vriendelijkheid van deze dame(s) nodigen echt uit te blijven OV-en. Echt!

Met veel pijn en moeite, het is immers voor haar eerste bakje koffie, weet ze mij te vertellen dat ik eerst mijn nieuwe kaart moet ‘activeren’.
Dan mag je naar de website van de NS om de kaart wijs te maken dat het ook voor de bus gebruikt kan worden. Vervolgens moet je naar de NS kaart automaat om ‘de bestelling’ op te halen. Vervolgens weer naar dat mokkel om eindelijk de zeven euro vijftig (“nee meneer er staat een tientje op”) over te laten zetten. Durft zij nog te zeggen dat het makkelijker kan. Ja, mevrouw, IK heb het niet bedacht.

De vooruitgang is nog niet ten einde. De automatische opwaardering van tien euro is uitgezet en die moet ik dan weer, jawel, via ov-chipkaart punt nl weer aanzetten.
Kortom een handeling dat welgeteld geen uur zou moeten duren, kost de reiziger ongeveer 3 dagen.
Ja ja, dat openbaar vervoer: die snappen de vooruitgang wel. Daarom staat het ook zo vaak stil.

Hilversum NS wordt dichtgetimmerd met OV poorten: geef mij een kaart die het binnenkort gewoon overal doet: het nieuwe stempelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *