naar huis

Na een dag prettig werken in de hosting solutions wereld is de tijd aangebroken om met mijn matties van het Spoor richting huis te gaan. De IC tussen 020 en 033 rijdt niet zo hard (“er rijdt nog een stoptrein voor ons”), maar gelukkig rijdt deze stalen geel blauwe ros snel genoeg om mijn overstap naar de stoptrein richting Zwolle te halen.

Nu is trein voor dat traject een beetje te veel eer. Vaak wordt je op transport gesteld op ene te kleine trein met teveel mensen. De NS presteert het nog altijd om op drukke tijden te weinig materieel in te zetten en op rustige tijden te lange treinen in te zetten. Een prestatie.

Deze vrijdag zie ik eindelijk een kaartcontroleur. Een gedrongen jongeman, bepakt met kogelvrij vest, handboeien en een dikke duim om zijn vest.

Hij vraagt de reizigers op het overvolle balkon om de vervoersbewijzen, ongeïnteresseerd pakt hij het van mij aan. Ik krijg het idee dat hij mij nu bij mijn nekvel pakt, mij omdraait, tegen de deur drukt, mijn benen uit elkaar schopt en in mijn oor roept: “u heeft een geldig vervoersbewijs!”

Maar niets van dit alles, snel hobbelt hij door, achterna gezeten door zijn tweede collega. Mijn mede reizigers halen opgelucht adem.

Maar gelukkig zijn dit de kaartcontroleurs die maandag het werk even stil leggen om tussen 5 uur en 9 uur te gaan nadenken over de toekomst van hun NS. Waarom de NS de verliesgevende regionale lijntjes overdoet aan derden. Met als oorzaak dat de vastgeroeste NS’ers niet meer van hun huis in Zwolle naar het station van Zwolle moeten reizen om hun werk aan te vangen. In plaats daarvan moet zij eerst naar Amersfoort of Groningen. Een uurtje met de trein.

Als ik om mij heen kijk zitten er miljoenen mensen dagelijks een uur in de trein om op hun werk te komen. Maar blijkbaar leven de NS’ers nog in het steenkolen tijdperk waarbij de man s avonds thuis komt en zwart van roet tegen zijn vrouw zegt: ‘ik heb weer lekker met de treintjes gespeeld, jammer dat er mensen meemoeten.’

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *